اسلام

تشیع

اسلام

تشیع

سخن علامه حسن زاده آملی(حفظه الله)درباره بیداری برای نماز شب

علامه حسن زاده آملی(حفظه الله)

بیداری برای نماز شب!!!
امام صادق علیه السلام فرمود : روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از حارثة بن مالک بن نعمان انصاری پرسید : چگونه ای ای حارثة بن مالک ؟ حارثه عرض کرد : مؤ منی واقعی ، ای رسول خدا ! حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : هر چیزی را حقیقت و نشانه ای است ؛ حال حقیقت و نشانه قول تو چیست ؟ گفت : ای رسول خدا ! نفس خویش را از دنیا دور ساخته ام و شبم را به بیداری می گذرانم ، و روزم را به تشنگی سپری می نمایم . گویی عرش خدای را می بینم که محاسبه و حساب مردم بر پا شده است . بهشتیان را می نگرم که به زیارت یکدیگر می روند ، و فریاد و ناله دوزخیان را می شنوم که در آتش اند . (چون سخن او بدین جا رسید) پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : تو بنده ای هستی که خداوند قلبش را نورانی گردانیده ؛ پس حال که بصیر و بینا گشته ای ، بر آن ، ثابت و استوار باش ! حارثه گفت : ای رسول خدا ! برای من دعا نمایید تا در رکاب شما به شهادت رسم ! پس حضرت نیز چنین کرد و فرمود : خداوندا ! شهادت را روزی اش گردان ! چند روز بعد ، حارثه ، به فرمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در جنگی شرکت جست جنگ شروع شد و او نفر هشتم و یا نهمی بود که به فیض شهادت نایل آمد . در روایتی دیگر که کلینی از ابوبصیر نقل می کند ، حارثه دهمین نفری است که بعد از جعفر بن ابی طالب به شهادت می رسد.
(رساله لقاءالله صص ١٧٣، ١٧٤)

سخن علامه حسن زاده آملی(حفظه الله)درباره خصوصیات اولیاءالله

علامه حسن زاده آملی(حفظه الله)


 خصوصیات اولیاءالله:

مرحوم علامه شیخ بهاء الدین (بهایی ) (قدس سره ) از امیر المؤ منین (ع ) نقل می کند ، پیامبر اکرم (ص ) فرمودند : کسی که خداوند متعال را بشناسد و او را تعظیم کند ، دهانش را از سخن (بی فایده ) حفظ می کند و شکمش را از غذا (پر خوری ) نگه می دارد و رنج روزه و نماز را بر خویش هموار می کند . عده ای پرسیدند : ای رسول خدا (ص ) ! آیا اینان اولیای الهی اند؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند : اولیای خدا کسانی اند که ساکت اند؛ اما سکوت شان تفکر است ، سخن می گویند؛ اما سخن گفتن شان ذکر و یاد خداست ، نگاه می کنند و نگاه شان عبرت است . می گویند و گفتن شان حکمت است ، راه رفتن شان در میان مردم سبب برکت است و اگر نبود اجل هایی که خدا برای شان مقدر فرموده بود از خوف عذاب و شوق ثواب ، روح شان در بدن شان نمی گنجید

.(اصول کافی ج٢ ص٥٥ ح٥)

راهی برای گناه نکردن

راهی برای گناه نکردن
امان نامه از گناه...

امیــرالمـومـنین علی علیه السـلام فرمـودند:

هر کس نماز صبح را بر پا دارد و پس از نماز در جایش بنشیند و سوره توحید را یازده مرتبه قبل از طلوع خورشید قرائت کند آن روز مرتکب گناه نمیشود، هر چند شیطان به سوی او طمع کند.

«ثواب الاعمال، صفحه 341»

احادیث معصومین درباره شناختن امام زمان

 بسم الله الرحمن الرحیم
 استاد علی اکبر رائفی پور:
 امام صادق (ع) از زبان امام حسین (ع) می فرماید: ای مردم خدا هرگز بنده ای را خلق نکرد مگر این که او را بشناسند و هنگامی که او را شناخت عبادتش کند و با این عبادت از تبعیت و عبادت غیر از خدا بی نیاز باشند.
مردی گفت: پدر و مادرم به فدایت پسر رسول خدا به من بگویید چطور خدا را بشناسم؟ حضرت فرمودند: خدا را نمی توانی بشناسی جز اینکه مردم هر زمان امام زمان خودشان را بشناسند که اطاعت آن امام بر آن ها واجب شده است
یعنی اگر امام زمان را نشناسی بیهوده آفریده شده ای، نماز و اعمال عبادی تو بدون شناخت امام زمان مورد قبول قرار نمی گیرد چرا که مبنای همه چیز امام زمان هر وقت است

شناخت امام زمان مسئله ای است که از مردم هیچ عذر و بهانه ای بخاطر ترکش پذیرفته نخواهد شد.


امام محمد باقر (ع) می فرماید: هر کس بمیرد و امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده و مردم هیچ عذر و بهانه ای ندارند تا این که امامشان را بشناسند


این روزها چه کاری برای امام زمان (عج) از دستت بر میاد ، چه کاری برای او انجام می دهید؟ دست چند نفر راگرفتید؟ بخاطر امام زمان ( عج) چند گناه را ترک کرده اید؟ اگر کاری انجام نمیدهیم حداقل گناه نکنیم.
عبارت صریح از امام زمان (عج) داریم که می فرمایند: این شیعیان ما کار را خراب می کنند
گناهان ما مانع ظهور ایشان است ، هر گناهی که انجام میدهیم یعنی من امام زمان (عج) را نمی خواهم!
یعنی من بین نفس و غریزه ام و حرف امام زمانم ، من غریزه را انتخاب می کنم.
در حرف می گوید من شما را قبول دارم ولی در عمل هزار جور فسق و فجور انجام می دهد.

مبنای رسیدن به شناخت خدا ، رسیدن به شناخت امام زمان هر وقت است



 التماس دعای فرج

معنی بقیه الله چیست؟

معنی بقیه الله چیست؟

محدثین و علماء بر این باورند که مراد از “بقیة الله” در آیه شریفه «بَقیة الله خَیر لَکُم ان کُنتم مُؤمِنین»


[۱] حضرت مهدی (عج) است.[۱]


ممکن است این سوال مطرح شود که مگر امام زمان (عج) در زمان رسول ‏الله  وجود داشتند و شناختی از آن حضرت بوده که چنین آیه‌‏ای نازل شده است.

باید گفت اولا این آیه از فرمایشات حضرت شعیب (ع) خطاب به قوم خود است.


ثانیا آن چه درباره نسبت آیه با امام مهدی (عج) وجود دارد و باعث شهرت آن در محافل و منابر نسبت به آن حضرت شده است، بحث انطباق مفهومی آیه و تطبیق یکی از مصادیق آیه بر فردی است که با تفسیر آیه سازگار است.



تفسیر نمونه، با عبارتی گویا «بقیةالله» را چنین معنی کرده است:

[۲]هر موجود نافعی از طرف خداوند که برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، بقیةالله محسوب می‏شود. [۲]


از این رو، امام زمان(عج) که وجود شریفشان مایه بیشترین خیر و برکت برای جامعه بشری است، بهترین مصداق این آیه مبارکه است.

برای کامل‌تر شدن پاسخ، خوب است به نظر یکی از دانشمندان اهل سنت نیز توجه نمایید.


شبلنجی دانشمند شافعی، روایتی را نقل کرده‏ است که:«هنگامی که [مهدی] قیام کند، بر کعبه تکیه زند و ۳۱۳ تن از پیروانش نزد او گرد آیند، پس اولین چیزی که می‏گوید، این آیه است: «بقیةالله خیر لکم ان کنتم مؤمنین».
سپس می‏فرماید: منم «بقیةالله» و خلیفه او و حجت خدا بر شما.
پس از آن، کسی بر آن حضرت سلام نمی‌کند، مگر این که می‌گوید: «السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه»؛ سلام بر تو ای باقی گذارده خدا در زمینش. [۳]

منابع:
۱- سوره هود، آیه ۸۶
۲- تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۲۰۴.
۳- ملامحسن فیض کاشانی، تفسیر صافی، ج ۲، ص ۴۶۸.

 ألـلَّـھُـمَــ ـجِّـلْ لِوَلـیِـڪْ ألْـفَـرَج

سه حدیث پیامبر درمورد نماز خواندن و خوش اخلاقی


898 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ للَّه ملکا ینادی عند کلّ صلاة: یا بنی آدم قوموا إلى نیرانکم الّتی أو قدتموها على أنفسکم فأطفؤها بالصّلاة.
خداوند فرشته اى دارد که هنگام نماز بانگ میزند آدمیزاده گان برخیزید و آتشهائى را که بر خویشتن افروخته اید بنماز خاموش کنید.

نهج الفصاحه


827 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

إنّ المصلّی لیقرع باب الملک و إنّه من یدم قرع الباب یوشک أن یفتح له.
نمازگزار در خداوند را مى کوبد و هر که پیوسته درى را بکوبد عاقبت بروى او باز مى شود.

نهج الفصاحه


654 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:

إنّ العبد لیدرک بحسن الخلق درجة الصّائم القائم.
بنده بوسیله خوش خلقى بمقام روزه دار و نمازگزار میرسد.

نهج الفصاحه

جملاتی زیبا از مولا علی علیه السلام

جملاتی زیبا از مولا علی علیه السلام

1.مردم را با لقب صدا نکنید.
2.روزانه از خدا معذرت خواهی کنید.
3.خدا را همیشه ناظر خود ببینید.
4.لذت گناه را فانی و رنج آن را طولانی بدانید.
5.بدون تحقیق قضاوت نکنید.
6.اجازه ندهید نزد شما از کسی غیبت شود.
7.صدقه دهید،چشم به جیب مردم ندوزید.
8.شجاع باشید،مرگ یکبار به سراغتان می آید.
9.سعی کنید بعد از خود،نام نیک بجای بگذارید.
10.دین را زیاد سخت نگیرید.
11.با علما و دانشمندان با عمل ارتباط برقرار کنید.
12.انتقادپذیر باشید.
13.مکار و حیله گر نباشید.
14.حامی مستضعفان باشید.
15.اگر میدانید کسی به شما وام نمیدهد،از او تقاضا نکنید.
16.نیکوکار بمیرید.
17.خود را نماینده خدا در امر دین بدانید.
18.فحّاش و بذله گو نباشید.
19.بیشتر از طاقت خود عبادت نکنید.
20.رحم دل باشید.
21.با قرآن آشنا شوید.
22.تا میتوانید بدنبال حل گره مردم باشید.

( نهج البلاغه )

شاهکار امام علی (ع) در پاسخ به سوال تکراری

شاهکار امام علی (ع) در پاسخ به سوال تکراری

جمعیت زیادی دور حضرت علی (ع) حلقه زده بودند ..

مرد اول

– یا علی ! سؤالی دارم . علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت علی(ع) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.


مرد دوم
– اباالحسن! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟

علم بهتر است یا ثروت ؟

حضرت علی فرمود: علم بهتر است؛
زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی . نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان‌‌جا که ایستاده بود نشست.

در همین حال سومین نفر وارد شد، یاعلی علم بهتراست یا ثروت

امام در پاسخش فرمود:
علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است ، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار !

نفر چهارم

– یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت ‌علی در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود ؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می‌شود.

نوبت پنجمین نفر بود.
یا علی علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت‌ علی در پاسخ به او فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند.

نفرششم

یا علی ! علم بهتر است یا ثروت؟

امام نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد



نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت‌ علی و گاهی به تازه‌ واردها دوخته می‌شد..

در همین هنگام هفتمین نفر

– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟

امام فرمودند : علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.

در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که امام در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند ، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است .

همه از پاسخ‌‌های امام شگفت‌ زده شده بودند که … نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:

یا علی ! علم بهتر است یا ثروت ؟

امام فرمود : علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند ، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود .

نفز دهم

– یا ابالحسن ! علم بهتر است یا ثروت ؟

علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند ، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند ، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع‌ اند . فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود.
سؤال کنندگان ، آرام و بی‌صدا از میان جمعیت برخاستند.

هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند ، صدای امام را شنیدند که می‌گفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم .


کشکول بحرانی، ج۱، ص۲۷. به نقل از امام علی‌بن‌ابی‌طالب، ص۱۴۲.

حدیث امام علی برای دور کردن ناراحتی ها

امام علی (ع) فرمودند: هر که بتواند خود را از چهار چیز نگه دارد شایسته است که هرگز ناراحتی نبیند
عرض شد آنها چیستند ای امیر مومنان؟
فرمودند:
شتابزدگی
خیره سری
خود پسندی
و سستی

میزان الحکمه جلد4 صفحه 546

سخن علامه امینی درمورد عید غدیر

علامهٔ امینی صاحب کتاب الغدیر:

 مظلوم ترین اعیاد، عید غدیر است.

شعله هایی که در کربلا، خیمه های امام حسین علیه السلام را سوزاند، تداوم آتشی بود که عُمر ملعون در مدینه پشت درِ خانهٔ امیرالمؤمنین علیه السلام شعله ور ساخت.

به نظر علامهٔ امینی، مظلومترین اعیاد، عید غدیر است، لذا در آخرین روزهای عُمرش وقتی از او پرسیدند: چه آرزویی دارید؟ گفت: خدا به من یک عُمرطولانی بدهد، در گوشهٔ بیابانی چادر بزنم و بر مظلومیت علیٌ علیه السلام گریه کنم
.

منبع: ربع قرن مع العلاٌمه ص۳۹
یادنامه علامه امینی