اسلام

تشیع

اسلام

تشیع

اعتقاد ذهبی به تولد مهدی(ع)+سند

اعتقاد ذهبی به تولد مهدی(ع)+سند
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ . توبه آیۀ 33

خداوند نبی مکرم را برای هدایت و دین حق فرستاد تا اینکه دین اسلام را بر تمام ادیان آسمانی غلبه بدهد ؛ ولو مشرکین خوش نداشته باشند .واژۀ « لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» یعنی دین اسلام بر تمام ادیان غالب خواهد آمد ، موضوعی است که در این آیه آمده و مفسران اهل سنت ؛ مثل قرطبی ، فخر رازی ، ابوحیان ، ثعلبی و ... اتفاق نظر دارند که این آیه مربوط به حضرت مهدی(ع)است .
برای دیدن ادامه متن به ادامه مطلب بروید  

قال السدّی: وذلک عند خروج المهدی لا یبقى أحد إلا دخل فی الإسلام أو أدّى الخراج
غلبۀ اسلام بر سایر ادیان زمان خروج و قیام حضرت مهدی(ع) اتفاق خواهد افتاد فردی نخواهد ماند جز اینکه بعد از قیام امام زمان داخل دین اسلام می‌شود .
الکتاب: الکشف والبیان عن تفسیر القرآن ج5 ص 36/المؤلف: أحمد بن محمد بن إبراهیم الثعلبی، أبو إسحاق (المتوفى: 427هـ)/تحقیق: الإمام أبی محمد بن عاشور/مراجعة وتدقیق: الأستاذ نظیر الساعدی/الناشر: دار إحیاء التراث العربی، بیروت - لبنان/الطبعة: الأولى 1422، هـ - 2002 م/عدد الأجزاء: 10
الکتاب: البحر المحیط فی التفسیر ج5 ص 406/المؤلف: أبو حیان محمد بن یوسف بن علی بن یوسف بن حیان أثیر الدین الأندلسی (المتوفى: 745هـ)/المحقق: صدقی محمد جمیل/الناشر: دار الفکر - بیروت/الطبعة: 1420 هـ
الکتاب: الجامع لأحکام القرآن = تفسیر القرطبی ج8 ص 121/المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبی بکر بن فرح الأنصاری الخزرجی شمس الدین القرطبی (المتوفى: 671هـ)/تحقیق: أحمد البردونی وإبراهیم أطفیش/الناشر: دار الکتب المصریة - القاهرة/الطبعة: الثانیة، 1384هـ - 1964 م/عدد الأجزاء: 20 جزءا (فی 10 مجلدات)
تولد امام مهدی در اهل سنت
از جمله ادله به دنیا آمدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه ، اعتراف گروهی از علمای نسّابه به تولد ایشان می باشد .این گروه از علما بیان کرده اند که حضرت مهدی علیه السلام از فرزندان امام حسن عسکری علیه السلام می باشد و در حقیقت ، این کلام ردیه ای است بر کسانی که مدعی هستند امام حسن عسکری علیه السلام دارای فرزند ذکور نبودند .
در این مقاله نام چند تن از علمای نسّابه ای که به تولد امام زمان علیه السلام اشاره کرده اند ، را بیان می نماییم .
1 – ابونصر سهل بن عبدالله بخاری
وی که از علمای نسب شناس متقدم و اعلام قرن چهارم(م341 هجری) میباشد در کتاب مشهورش " سّر السلسله العلویه " این چنین می گوید :
وولد علی بن محمد التقی علیه السلام : الحسن ابن علی العسکری علیه السلام من أم ولد نوبیة تدعى : ریحانة ، وولد سنة إحدى وثلاثین ومائتین وقبض سنة ستین ومائتین بسامراء ، وهو ابن تسع وعشرین سنة . .... وولد علی بن محمد التقی علیه السلام جعفرا وهو الذی تسمیه الإمامیة جعفر الکذاب ، وإنما تسمیه الإمامیة بذلک ، لادعائه میراث أخیه الحسن علیه السلام دون ابنه القائم الحجة علیه السلام . لا طعن فی نسبه
از علی بن محمد تقی علیه السلام ، حسن به علی عسکری علیه السلام از مادرش که کنیز صاحب فرزندی ، از نوبیه به نام ریحانه در سال 231 هـ به دنیا آمده و در سال 260 هـ از دنیا رفت در حالی که 29 ساله بود .
و (همچنین) از علی بن محمد تقی علیه السلام ، جعفر به دنیا آمد که (شیعیان) امامیه او را " جعفر کذاب " می نامند و آنها او را چنین می نامند زیرا ادعای میراث برادرش حسن علیه السلام را داشت و پسرش قائم الحجه علیه السلام را وارث نمی شمرد و هیچ طعنی و اشکالی بر نسب او وجود ندارد .
سر السلسلة العلویة ، ص 40 ، اسم المؤلف: أبى نصر سهل بن عبد الله بن داود بن سلیمان ابن أبان بن عبد الله البخاری الوفاة: کان حیاَ سنه 341 هـ ، دار النشر : انتشارات الشریف الرضى- 1413 هـ - 1371 ش ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : سید محمد صادق بحر العلوم
 
2 – علی بن محمد عمری
او که از اعلام و بزرگان نسب شناس قرن 5 می باشد این چنین می گوید :
ومات أبو محمد علیه السلام وولده من نرجس علیها السلام معلوم عند خاصة أصحابه وثقات أهله ، وسنذکر حال ولادته والاخبار التی سمعناها فی ذلک ، وامتحن المؤمنون بل کافة الناس بغیبته ، وشره جعفر بن علی الى ما أخیه وحاله ، فدفع أن یکون له ولد وأعانه بعض الفراعنة على قبض جواری أخیه .
ابومحمد (امام حسن عسکری علیه السلام ) از دنیا رفت و فرزند وی از نرجس (علیها السلام) در نزد اصحاب خاص و معتمدین از اهل ایشان معلوم بود . و شرح حال ولادت وی و اخباری که در مورد آن شنیده ایم را بیان خواهیم کرد و مومنان ، بلکه کافه مردم بواسطه غیبت وی مورد امتحان قرار گرفتند و جعفر بن علی بر سر اموال و موقعیت برادرش طمع کرد و اینکه برادرش فرزندی داشته باشد را انکار کرد و برخی از ستمگران نیز او را در غصب کنیزان برادرش یاری کردند .
المجدی فی انساب الطالبین ، ص 130 ، اسم المؤلف: السید الشریف الاجل نجم الدین أبی الحسن على بن محمد بن على بن محمد العلوى العمری النسابة الوفاة: قرن الخامس ، دار النشر : مکتبة آیة الله العظمى المرعشی النجفی العامة - قم المقدسة- 1409 هـ ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : أحمد المهدوی الدامغانی
 3 – فخر رازی
شهرت وی در نزد اهل تسنن فراوان است و بیشتر او را به تفسیر " مفاتیح الغیب " که به تفسیر رازی مشهور است می شناسند .
او که از بزرگان اهل تسنن در قرن 6 و اوایل 7 می باشد ( متوفی 606 هـ ) در کتاب " الشجره المبارکه فی انساب الطالبیه " چنین می گوید :
اولاد الامام العسکری علیه السلام
أما الحسن العسکری الإمام علیه السلام فله ابنان وبنتان : إما الابنان ، فأحدهما : صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف ، والثانی موسى درج فی حیاة أبیه .
وأما البنتان : ففاطمة درجت فی حیاة أبیها ، وأم موسى درجت أیضا .
 
فرزندان امام عسکری علیه السلام
امام حسن عسکری علیه السلام دارای 2 پسر و 2 دختر بود .
پسرها : اولی، صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و دومی ، موسی که در زمان حیات پدرش از دنیا رفت .
و دخترها : فاطمه که در زمان حیات پدرش از دنیا رفت و ام موسی که او نیز وفات کرد .
 
الشجرة المبارة المبارکة فی أنساب الطالبیة، ص 78 - 79، اسم المؤلف: فخر الدین محمد بن عمر بن الحسین الرازی الشافعی الوفاة: 606 هـ ، دار النشر : مکتبة آیة الله العظمى المرعشی النجفی العامة - قم المقدسة- 1409 هـ ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : السید مهدی الرجائی
 4 – جمال الدین بن عنبه
این نسب شناس مشهور قرن 8 - 9 ( متوفی 828 هـ) در " عمده الطالب " چنین می گوید :
أما على الهادی فیلقب العسکری لمقامه بسر من رأى وکانت تسمى العسکر ، وأمه أم ولد وکان فی غایة الفضل ونهایة النبل أشخصه المتوکل إلى سر من رأى فأقام بها إلى أن توفى ، وأعقب من رجلین هما الإمام أبو محمد الحسن العسکری " ع " ، کان من الزهد والعلم على أمر عظیم وهو ولد الإمام محمد المهدى صلوات الله علیه ثانی عشر الأئمة عند الإمامیة ، وهو القائم المنتظر عندهم ، من أم ولد اسمها نرجس ، واسم أخیه أبو عبد الله جعفر الملقب بالکذاب لادعائه الإمامة بعد أخیه الحسن
اما هادی (علیه السلام) که ملقب به عسکری بود بخاطر مکان وی در سامراء که عسکر نامیده می شد . و مادر او کنیزی بود و ایشان در نهایت فضل و نجابت و بزرگی بود . متوکل ، ایشان را به سامراء فرستاد و ایشان تا زمان فوتشان در آنجا بودند . از نسل ایشان دو نفر ماندند .
امام ابومحمد حسن عسکری علیه السلام که در زهد و علم در مقام بالایی قرار داشت و او پدر امام محمد مهدی علیه السلام ، امام دوازدهم شیعیان می باشد . او ، قائم منتظر در نزد شیعیان می باشد از کنیزی به نام نرجس (علیها السلام ) و اسم برادرش – برادر امام حسن عسکری – ابوعبدالله جعفر ، ملقّب به کذاب می باشد زیرا او ادعای امامت بعد از برادرش حسن (علیه السلام) را کرد .
عمدة الطالب فی أنساب آل أبی طالب، ص 199، اسم المؤلف: سید جمال الدین أحمد بن علی الحسنى المعروف بابن عنبة الوفاة: 828 هـ ، دار النشر : منشورات المطبعة الحیدریة فی النجف- 1380 هـ / 1961 م ، الطبعة : الثانیه ، تحقیق : محمد حسن آل الطالقانی
 
ابن عنبه در کتاب دیگرش به نام " الفصول الفخریه " ص 134 – 135 می گوید :
ابو محمد حسن که به او عسکری گفته می شود و عسکر همان سامراء می باشد ، متوکل ، او و پدرش را از مدینه به آنجا تبعید کرد و آنها را زندانی کرد . او یازدهمین نفر از ائمه دوازده گانه می باشد و او پدر محمد مهدی علیه السلام ، امام دوازدهم ، می باشد .
 5 – محمد امین سویدی
این عالم نسابه قرن 13 ( متوفی 1246 ه) در کتاب " سبائک الذهب " در ضمن نشان دادن درخت نسب ائمه اطهار علیهم السلام از فرزندان امیرالمومنین علیه السلام، در ضمن خط حسن العسکری این چنین می گوید :
محمد المهدی : وکان عمره عند وفاة أبیه خمس سنین ، وکان مربوع القامة ، حسن الوجه والشعر ، أقنى الأنف ، صبیح الجبهة .
محمد مهدی (علیه السلام) : سن ایشان در زمان وفات پدرش (علیه السلام) پنج ساله بود ، او متوسط القامه زیبا رو و نیکو مو بود ، بینی اش باریک و پیشانی اش بلند و گشاده بود .
سبائک المذهب فی معرفة قبائل العرب، الباب السادس - ص 78، اسم المؤلف: ابی الفوز محمد امین البغدادی الشهیر بالسویدی الوفاة: 1246 هـ ، دار النشر : دار احیاء العلوم – بیروت
6 – محمد ویس حیدری
این عالم نسّابه معاصر سوری در کتاب " الدرر البهیه " در بیان اولاد امام هادی علیه السلام این چنین می گوید :
أعقب خمسة أولاد : محمد وجعفر والحسین والإمام الحسن العسکری وعائشة .
فالحسن العسکری أعقب محمد المهدی صاحب السرداب .
( الإمامان محمد المهدی والحسن العسکری ) : الإمام الحسن العسکری : ولد بالمدینة سنة 231 ه‍ وتوفی بسامراء سنة 260 ه‍ .
الإمام محمد المهدی : لم یذکر له ذریة ولا أولاد له أبدا
او از خود پنج پسر به جای گذارد :محمد ،جعفر ، حسین ،امام حسن عسکری (علیه السلام) وعائشه و حسن عسکری (علیه السلام) از خود محمد مهدی (علیه السلام) صاحب سرداب را به یادگار نهاد .
(امام محمد مهدی و امام حسن عسکری( (علیهما السلام) : امام حسن عسکری (علیه السلام) به سال 231 هجری در مدینه متولد شد ودر سال 260 هجری در سامرا وفات یافت.
 امام محمد مهدی (علیه السلام) : برای ایشان هیچ فرزند ونسلی ذکر نشده است.
 
وی در پاورقی نیز در مورد امام مهدی عجل الله فرجه چنین می گوید :
ولد فی النصف من شعبان سنه 255 هـ . و امه نرجس وصف فقالوا عنه : ناصع اللون ، واضح الجبین ، ابلج الحاجب ، مسنون الخد ، اقنی الانف ، اشم اروع ، کانه غضن بان و کان غرته کوکب دری ، فی خده الایمن خال ، کانه فتات مسک علی بیاض الفضه ، و له وفره سمحاه تطالع شمحه اذنه ، ما رات العیون اقصد منه ، و لا اکثر حسنا و سکینه و حیاء .
وی در نیمه شعبان سال 255 هجری از مادری به نام نرجس تولد یافته است وچنین توصیف شده است :او دارای پوستی سفید ،پیشانی گشاده ،وتابناک ،ابروانی متقارن وزیبا ،گونه هایی لطیف ، بینی قلمی وباریک وبدون انحنا ودارای جمالی است که بیننده را به شگفت می آورد (قامت او در کشیدگی واعتدال ) به سان درخت نهال بان است وگویا پیشانیش ستاره ای است درخشان ،برگونه راستش خالی است تو گویی ریزه مشکی است برنقره خام ، ودارای مویی سیاه غیر مجعدی است که تا نرمه گوشش رسیده ولیکن آن را نپوشانیده است ،چشمان آدمیان ، زیباتر ومعتدل تر وبا حیاتر از او ندیده است .
الدرر البهیه فی الانساب الحیدریه و الاویسیّه ، ص 73 – 74 ، اسم المؤلف: محمد ویس الحیدری الاویسی الحسینی الوفاة: 1405 هـ ، دار النشر : مطابع الاصیل – حلب/ 1405 هـ
در این میان نیز علمای دیگری هم بوده اند که در کتب انسابشان به وجود و تولد امام مهدی عجل الله فرجه الشریف اشاره کرده اند :
7 - مروزی ازورقانی (متوفی بعد از 614 هـ ) :
او که از شاگردان فخر رازی می باشد در کتابش ، جعفربن هادی را در پی انکار فرزند برادرش ،کذاب میخواند.
که این خود بزرگترین نشانه اعتقاد وی به ولادت امام مهدی (عجل الله فرجه) است
(الفخری فی انساب الطالبین ص 7 )
 8 - ابو علامه سید ابوالحسن محمد حسینی یمانی صنعانی (متوفی 1114 هـ ) :
او از بزرگان نسب شناس قرن یازدهم بوده ،در شجره نامه ای که برای اولاد امام ابوجعفر محمد بن علی باقر (علیهما السلام) تهیه کرده است ،تحت عنوان امام علی نقی معروف به هادی (علیه السلام) نام پنج تن از پسران ایشان را بدین ترتیب ذکر کرده است : امام عسکری ،حسین ، موسی ، محمد وعلی وذیل نام شریف امام حسن عسکری (علیه السلام) بلاواسطه از امام مهدی (عجل الله فرجه) به صورت " محمد فرزند امام عسکری یاد کرده می گوید : " منتظر امامیه "
(روضة الألباب وتحفة الأحباب ونخبة الأحساب لمعرفة الأنساب ص 105 )
 شهادت این علمای اهل فن نسب شناسی برای اثبات تولد و وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کفایت می کند و البته در اثبات این امر ، ادله و قرائن دیگری نیز موجود است که مقصد ما از نگارش این مقاله فعلا بر روی سخنان علمای نسّابه بود .
ابن تیمیه هم درباره احادیث صحاح سته و صحیح بخاری و مسلم دربارۀ حضرت مهدی می‌گوید :
إن الأحادیث التی یحتج بها على خروج المهدی أحادیث صحیحة ، رواها أبو داود والترمذی وأحمد وغیرهم من حدیث ابن مسعود وغیره . منهاج السنة النبویة ، ج 4 ، ص211 .

احادیث قیام حضرت مهدی ،‌صحیح هستند . این روایات را ابو داود ، ترمذی و احمد نقل کرده‌اند . ابن قیم ، شاگرد و ناشر افکار ابن تیمیه هم در این زمینه مفصل بحث کرده است و می گوید احادیث مربوط به حضرت مهدی ، احادیث حسن و صحیح هستند .
نظر بن باز مفتی اعظم سابق عربستان سعودی
أمر المهدی معلوم ، والأحادیث فیه مستفیضة ، بل متواترة وقد حکى غیر واحد من أهل العلم تواترها . وهی متواترة تواترا معنویا ، لکثرة طرقها ، واختلاف مخارجها ، وصحابتها ، ورواتها ، وألفاظها ، فهی - بحق - تدل على أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت وخروجه حق .وقد رأینا أهل العلم أثبتوا أشیاء کثیرة بأقل من ذلک . والحق أن جمهور أهل العلم ، بل هو الاتفاق : على ثبوت أمر المهدی، وأنه حق ، وأنه سیخرج فی آخر الزمان . وأما من شذّ من أهل العلم - فی هذا الباب - فلا یلتفت إلى کلامه فی ذلک . مجلة الجامعة الإسلامیة بالمدینة المنورة ، العدد 3 ، السنة الأولى 1388 ، فی ذیل محاضرة عبد المحسن العباد .
قضیۀ مهدویت ، قضیۀ روشنی است ، احادیث در این باره مستفیض هستند ؛ بلکه متواتر است ...
نظر ناصر الدین البانی (بخاری دوران)
ناصرالدین البانی در مجلۀ التمدن الإسلامی الدمشقیة ، شمارۀ 27 و 28 ، سال 22 ، ص 642 به این موضوع اشاره دارد.
نظر رابطة العالم اسلامی
رسماً اعلام کرد :فإنّ الاعتقاد بظهور المهدی یعتبر واجباً على کل مسلم وهو جز من عقائد أهل السنة والجماعة ولا ینکر ذلک إلاّ کلّجاهل أو مبتدع .
اعتقاد به ظهور حضرت مهدی ، امری است واجب بر همۀ مسلمان‌ها . این عقیده ، جز عقائد اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعت گذاری کسی نمی‌تواند این عقیده را انکار کند .
مشکل ما با وهابیت کجاست؟
مشکل ما با وهابیت ، نسبت به ولادت آن حضرت است و اینکه آیا حضرت مهدی(ع) از نسل امام عسکری علیه السلام است و در سال 255 هـ به دنیا آمده یا نه؟
آمار 120 نفر از علمای اهل سنت موجود است که همگی بر ولادت امام مهدی (ع) اعتراف دارند.
نظرات علمای بزرگ اهل سنت معترف به ولادت حضرت مهدی در سال 255 هجری
- نظر زرکلی درباره تولد حضرت مهدی(ع)
در کتاب الأعلام می‌گوید :
ولد فی سامرا ومات ابوه وله من العمر خمس سنین . و قیل فی تاریخ مولده لیلة نصف شعبان سنة خمس و خمسین و مأتین
حضرت مهدی در سامرا به دنیا آمد ؛ در حالی که پنج سال بیشتر نداشت ، پدر خود را از دست داد . می‌گویند او در نیمیه شعبان سال 255 به دنیا آمده است .
- نظر فخر رازی درباره تولد حضرت مهدی(ع)
صاحب کتاب تفسیر کبیر ، متوفای 606 هـ صراحت دارد :
فله ابنان وبنتان . اما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان والثانی موسی درجه فی حیات أبیه .
امام عسکری (ع) دو دختر و دو پسر داشت . یکی از فرزندان او صاحب الزمان و دیگری موسی بوده که در زمان حیات پدرش از دنیا رفته است . الشجرة المبارکة فی انساب الطالبیة ، ص78 .
- نظر ذهبی درباره تولد حضرت مهدی(ع)
 در تاریخ اسلام ، در وفیات 251 تا 260 دارد :
وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ، فولد سنة ثمان وخمسین وقیل سنة ستة وخمسین .
حضرت مهدی ، فرزند امام عسکری سال 258 یا 256 به دنیا آمده است .

همین تعبیر را در سیر اعلام النبلاء ، ج13 ، ص119 دارد . شبیه این عبارت در کتاب العبر فی خبر من غبر ، ج5 ، ص37 دارد .
- نظر ابن خلکان درباره تولد حضرت مهدی(ع)
در کتاب وفیات الأعیان ، ج4 ، ص176 می‌فرماید :
کانت ولادته یوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسین ومأتین .
ولادت حضرت مهدی ، روز جمعه نیمۀ شعبان ، سال 255 هجری بوده است .

- ابن اثیر جزری درباره تولد حضرت مهدی(ع)
صاحب الکامل فی التاریخ ، ج7 ،‌ ص274 صراحت دارد بر ولادت امام زمان در سال 255 هـ که در هنگام وفات امام عسکری این آقا در قید حیات بوده است .
- نظر ابو نصر سهل بن عبد الله درباره تولد حضرت مهدی(ع)
از اعلام قرن چهارم در کتاب سر السلسلة العلویة ، ص39 صراحت دارد بر این که حضرت مهدی فرزند امام عسکری به دنیا آمد و او را قائم و حجت می‌دانند .
می گوید : هیچ اشکالی در نسب آن حضرت نیست ؛ ولی به خاطر برخی از مسائل سیاسی برادرش جعفر آمد و ادعا کرد میراث امام عسکری را .
- نظر محمد امین درباره تولد حضرت مهدی(ع)
که از شخصیت‌های بلند آوازۀ اهل سنت در شناخت انساب و قبائل عرب است ، کتاب خود دارد به نام سبائک الذهب فی معرفة قبائل العرب ، ص364 صراحت دارد که
محمد المهدی وکان عمره عند وفات أبیه ، خمس سنین .
عمر حضرت مهدی ، هنگام وفات پدرش پنج سال بوده است .
- نظر عمری درباره تولد حضرت مهدی(ع)
در کتاب المجزی فی انساب الطالبین ، ص130 و دیگر بزرگان ابن عنبه در عمدة الطالب فی أنساب آل أبی طالب ، ص199 این تعبیر را دارند .
حدیث ثقلین به روایت ابن کثیر دمشقی و اثبات حیات امام زمان(ع)
ابن کثیر دمشقی متوفای 774 هجری شاگرد ذهبی و هم دوره ابن تیمیه در تفسیرش ، ج4 ، ص122 می‌گوید :
در روایت صحیح ثابت شده است که پیامبر اکرم در خطبۀ روز غدیر فرمودند :
وقد ثبت فی الصحیح أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال فی خطبته بغدیر خم " إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی وإنهما لم یفترقا حتى یردا على الحوض " .
حاکم نیشابوری متوفای 404 هـ می‌گوید : هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین . المستدرک ، ج3 ، ص109 و 148
بزرگان اهل سنت معترف به صحت حدیث ثقلین هستند . احمد بن حنبل و دیگران این حدیث را آورده‌اند که پیامبر اکرم فرمود :
انی تارک فیکم الثقلین ، کتاب الله وعترتی وإنهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض
من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم و می‌ورم ، یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت من هستند . این دو تا از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض کوثر به من متصل شوند .(در شرایط حاضر مصداق عترت رسول الله(ص) در کنار کتاب الله کیست؟ آن که به نقل ابن کثیر بنا است تا قیام قیامت از کتاب خدا جدا نباشند.آیا مصداقی غیر از امام زمان(ع) است؟)
هیثمی در مجمع الزوائد ، ج9 ‌، ص143 می‌گوید : ورواه احمد وسنده جید .
این روایت را احمد در مسندش ‌آورده از نظر سند هیچ مشکلی ندارد . این تعبیر که می‌فرماید :
لم یفترقا حتى یردا على الحوض
کتاب و عترت از هم دیگر جدا نمی‌شوند .
یعنی هر کجا قرآن هست ، عترت در کنار او است .
انکار وجود حضرت ولی عصر ، در حقیقت (نستجیر بالله ) نسبت کذب به وجود نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم است .
سمهودی در کتاب جواهر العقدین ، ص244می گوید :
إنَّ ذلک یُفهم وجود من یکون أهلاً للتمسک من أهل البیت والعترة الطاهرة فی کلِّ زمان وجدوا فیه إلى قیام الساعة حتَّى یتوجَّه الحثُّ المذکور إلى التمسک به ، کما أنَّ الکتاب العزیز کذلک ، ولهذا کانوا کما سیأتی أمانًا لأهل الأرض ، فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض .
از حدیث ثقلین ما می‌فهمیم که برای تمسک به اهل بیت و عترت طاهر در هر زمانی تا قیام قیامت ، یک نفر باید باشد تا عبارت نبی مکرم که فرمودند : اگر به آن‌ها تمسک کنید ، گمراه نخواهید شد ، باید یک نفر از اهل بیت تا قیامت باشد برای تمسک به اهل بیت ، در کنار تمسک به قرآن .
سمهودی می گوید که ما از این روایت می‌فهمیم که در هر زمانی از زمان‌ها تا قیام قیامت باید یک نفر از اهل بیت باشد و این‌ها امان اهل ارض و وسیلۀ آرامش اهل زمین هستند ، اگر این اهل بیت از زمین برداشته شوند ، تمام ساکنان زمین نابود خواهند شد .
حاکم نیشابوری در مستدرک ، ج2 ، ص448 از نبی مکرم نقل می کند که :
النجوم أمان لأهل السماء فإذ أذهبت اتاها ما یوعدون وانا أمان لأصحابی ما کنت فإذا ذهبت اتاهم ما یوعدون وأهل بیتی أمان لامتی فإذا ذهب أهل بیتی اتاهم ما یوعدون .
صحیح الاسناد ولم یخرجاه .
حجر هیثمی مکی در کتاب الصواعق المحرقة که در رد شیعه نوشته است ، می‌گوید : وفی أحادیث الحث على التمسک بأهل البیت إشارةٌ إلى عدم انقطاع متأهل منهم للتمسک به إلى یوم القیامة ، کما أنَّ الکتاب العزیز کذلک ، ولهذا کانوا أماناً لأهل الأرض کما یأتی ، ویشهد لذلک الخبر السابق: فی کل خلَف من أمتی عدول من أهل بیتی . الصواعق المحرقة ، ج2 ،‌ ص442 .
این روایاتی که ما را به تمسک به اهل بیت ملزم می‌کند ، اشاره دارد که هیچ موقع فردی از اهل بیت که شایستگی برای تمسک دارد تا قیامت از روی زمین برداشته نخواهند شد ؛ همان‌طوری که قرآن تا قیام قیامت هست . اهل بیت پیامبر مایۀ امنیت اهل زمین از بلا هستند .
و همچنین مناوی از شخصیت‌های پر آوازۀ اهل سنت در کتاب فیض القدیر ، ج2 ، ص20 همین تعبیری را که سمهودی و ابن حجر هیثمی دارد ، آورده است .
پس بنابراین حدیث ثقلین که می‌گوید : شما اگر به اهل بیت و قرآن تمسک کنید ، گمراه نمی‌شوید و آن‌ دو از هم جدا نمی‌شوند تا قیام قیامت ، نشان می‌دهد که یک نفر از اهل بیت همواره باید باشد تا به او تمسک شود و امروز آن شخص ، جز حضرت ولی عصر(ع) کسی دیگری نیست .
مجموعه روایاتی که در کتب شیعه و سنی وارد شده ، چه تعدادی است ؟
روایاتی که در کتب شیعه و سنی پیرامون حضرت ولی عصر نوشته شده 1941 روایت است . مثلاً 91 روایت داریم که مضمونش این است :
الأئمة اثنا عشر ، اولهم علی وآخرهم المهدی .
امامان دوازده نفر هستند که اول آن‌ها علی و آخر آن‌ها مهدی علیهم السلام است .
روایت : «خلفائی اثنا عشر » هم در کتاب صحیح مسلم و هم صحیح بخاری آمده است .
پیامبر فرمود خلفای من دوازده نفر هستند ؛ ولی اسامی این‌ها فقط در برخی از کتب اهل سنت ؛ مثل مناقب خوارزمی ، مقتل الحسین ، فرائد السمطین ، ینابیع المودة و ... آمده است .
و 94 روایت داریم که پیامبر اکرم(ص)فرموده‌اند : ائمه دوازده نفرند ، آخرین آن‌ها مهدی است .
منتخب الأثر ، حضرت آیت الله صافی ،‌ ص99 و ص105
107 روایت داریم که دارد :
ائمه دوازده نفرند و نهمین فرزند امام حسین علیه السلام مهدی و قائم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین هستند .
منتخب الأثر ، ص124
پنجاه روایت داریم که اسماء ائمه در آن‌ها آمده است . در منابع شیعه و سنی . به ویژه در حدیث لوح که فرمود : اولین خلیفۀ من علی ، بعد از او امام حسن ، بعد از امام حسین ، امام زین العابدین ، امام باقر ، امام صادق ... تا حضرت ولی عصر علیهم السلام .
ازمجموع این روایات 342 روایت است که مضمونش این است :
ائمه بعد از من دوازده نفرند و آخرین آن‌ها مهدی است .
148 روایت داریم که مضمونش این است :ان المهدی ، التاسع من ولد الحسین . مهدی ، نهمین فرزند امام حسین علیه السلام است .
99 روایت داریم که پیامبر اکرم فرمود : مهدی ششمین فرزند امام صادق علیه السلام است .
98 روایت داریم که : پنجمین فرزند امام کاظم علیه السلام است .
95 روایت داریم که : چهارمین فرزند امام رضا علیه السلام است .
90 روایت داریم که : سومین فرزند امام جواد علیه السلام است .
90 روایت داریم : مهدی دومین فرزند امام هادی علیه السلام است .
146 روایت داریم که : مهدی فرزند امام عسکری علیه السلام است .
136 روایت داریم که : دوازدهمین امام و خاتم ائمه حضرت مهدی سلام الله علیه است .مجموع این روایات 902 روایت است که در این روایات اشاره شده که حضرت مهدی سلام الله ، فرزند امام عسکری ، فرزند امام هادی ، و ... است . جالب این است که 91 روایت داریم که :ان له غیبة طویلة الی أن یأذن الله تعالی بالخروج .
313 روایت داریم که امام زمان علیه السلام دارای عمر طولانی است . منتخب الأثر ، ص349
14 روایت داریم که امام زمان علیه السلام ولادتش مخفی است .118 روایت داریم در بارۀ کسانی که در زمان امام عسکری حضرت مهدی را دیده‌اند . در زمان غیبت صغری دیده‌اند و معجزات و کراماتی از امام زمان سلام الله علیه مشاهده کرده‌اند .
در کدام یک از موضوعات اسلامی از توحید گرفته تا معاد این همه انبوه روایات سراغ دارید ؟
سنت،سنت نبوی،عقاید اهل سنت و جماعت، ،شیعه و سنی،پاسخ به شبهات،مناظره شیعه و سنی-sonnat.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد